Crearea si functionarea GAL-ului

Funcţionarea GAL-ului

 

GAL Valea Siretului de Sus este constituit ca asociaţie în conformitate cu prevederile OG 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii. La nivelul GAL-ului, organele asociaţiei sunt:

  • Adunarea Generală
  • Consiliul Director
  • Cenzorul
  • Comitetul de selectare a proiectelor
  • Compartiment administrativ

Adunarea Generală reprezintă organul de conducere format din totalitatea asociaților. Gama activităților și competențelor Adunării Generale sunt:

  • Analizează și aprobă strategia de dezvoltare ale GAL
  • Analizează și aprobă obiectivele generale ale GAL
  • Analizează și aprobă programele de dezvoltare GAL
  • Analizează și aprobă bugetul de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil
  • Modifică Actul constitutiv si Statutul
  • Aproba dizolvarea si lichidarea asociatiei, precum si stabilirea destinatiei bunurilor ramase dupa lichidare.

Activități organizatorice:

  • Alege și revocă membrii Consiliului de selecție proiecte
  • Alege și revocă cenzorii
  • Alte activități organizatorice

Adunarea Generală se întrunește cel puțin o dată pe an și are drept de control asupra Consiliului de selecție al proiectelor și a cenzorului.

Consiliul Director reprezintă organul de execuție a deciziilor Adunării Generale și are ca și atribuții:

  • Execuția bugetului de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil
  • Execuția proiectelor asociației precum și a proiectului de BVC
  • Organizarea de ședințe periodice de analiză bugetară
  • Analizează și avizează strategia de dezvoltare și obiectivele generale ale GAL
  • Analizează și avizează programele de dezvoltare ale GAL

Activități organizatorice:

  • Analizează și aprobă organigrama de funcționare GAL
  • Analizează și aprobă fisele de post pentru funcţiile din organigrama GAL
  • Încheierea de acte juridice în și pentru asociație
  • Angajeaza si instruieste personalul si colaboratorii
  • Alte atribuții prevazute ăn statut sau stabilite de Adunarea Generală

Cenzorul reprezintă organul care asigura controlul financiar intern al GAL și are următoarele atribuții și responsabilități:

Atribuții:

  • Verifica modul in care este administrat patrimoniul asociatiei.
  • Întocmește rapoarte si le prezinta Adunarii Generale
  • Participa la ședințele Consiliului Director dar fara drept de vot
  • Îndeplinește orice alte atribuții prevazute in Statut sau stabilite de Adunarea Generala.

Comitetul de selectare a proiectelor are rolul de a corela obiectivele proiectelor depuse spre aprobare prin GAL cu strategia de dezvoltare pe termen mediu și lung a GAL-ului Valea Siretului de Sus. Comitetul de selectare a proiectelor va fi ales prin vot secret de catre membrii Adunarii Generale și va pastra ponderea dintre entitățile publice și private de 40% public, 60% privat. De asemenea se va ține cont, ca în cadrul comisiilor de selectare a proiectelor, să nu fie beneficiari de proiecte depuse pentru a asigura imparțialitatea selecției. Se vor alege comisii diferite în funcție de linia de finanțare și de competențele membrilor. În alegerea membrilor Comitetului de Selecție se va ține cont de:

  • pregatirea profesionala si experienta fiecaruia din membrii alesi in domeniul evaluarii de proiecte sau strategii
  • aptitudinile si abilitățile lor care vizeaza indeosebi: latura de fermitate si imparțialitate in luarea unor decizii precum si cea de comunicare interumana.

Structura organizatorică a GAL are la bază activități care se regăsesc în art. 33 alin (3) din Regulamentul nr. 2021/1060 al UE.
Astfel, Asociația Grupul de Acțiune Locală (GAL) Valea Siretului de Sus funcționează după următoarea structură de personal:
– Manager – director general;
– activități de evaluare și monitorizare proiecte;
– activități ale departamentului economic – expert economic.
Toate activitățile desfășurate în cadrul departamentelor funcționale se realizează sub directa coordonare a Directorului general (manager de proiect). Acesta reprezintă imaginea și interesele GAL în relația cu colaboratorii săi.
Principalele atribuții sunt:
-implementarea politicii generale și a sistemului de obiective și indicatori de performanță a GAL;
– asigurarea coordonării unitare a tuturor departamentelor din cadrul GAL;
– colaborarea cu autorități locale și regionale pentru îndeplinirea strategiei de dezvoltare locală;
– verificarea și aprobarea documentelor emise de către toate departamentele din cadrul GAL;
– evaluarea anuală a angajaților GAL privind performanțele acestora în implementarea strategiei de dezvoltare locală și a îndeplinirii indicatorilor propuși în strategie;
– verificarea îndeplinirii activităților de către fiecare angajat, conform graficului de realizare stabilit;
– aprobarea rapoartelor de evaluare și selecție a cererilor de finanțare depuse la GAL;
– aprobarea fișelor de verificare administrativă a cererilor de finanțare;
– participarea la conferințe județene, regionale, naționale organizate de diferite entități implicate în dezvoltarea rurală.
Activitățile desfășurate în cadrul Departamentului de management și monitorizare proiecte vizează următoarele sarcini:
– conceperea unei proceduri de selecție nediscriminatorii și transparente și a unor criterii obiective în ceea ce privește selectarea operațiunilor care să evite conflictele de interese, care garantează că cel puțin 51% din voturile privind deciziile de selecție sunt exprimate de parteneri care nu au statut de autorități publice și permite selecția prin procedură scrisă;
– evaluarea cererilor de finanțare și a cererilor de plată depuse;
– selectarea operațiunilor, stabilirea cuantumului contribuției și prezentarea propunerilor către organismul responsabil pentru verificarea finală a eligibilității înainte de aprobare;
– monitorizarea implementării strategiei de dezvoltare locală și a operațiunilor sprijinite și efectuarea de activități specifice de evaluare în legătură cu strategia de dezvoltare locală;
– consiliere potențiali beneficiari;
– organizarea și coordonarea sesiunilor de evaluare tehnică și financiară a cererilor de finanțare;
– verificarea administrativă (conformitate și eligibilitate) a cererilor de finanțare;
– activități de raportare către instituțiile abilitate a situațiilor privind proiectele depuse la GAL;
– colaborarea pemanentă cu autoritățile implicate în implementarea proiectelor;
Activitățile desfășurate în cadrul Departamentului economic vizează următoarele sarcini:
– întocmirea bugetului de venituri și cheltuieli;
– organizarea evidențelor contabile, derularea și înregistrarea operațiunilor financiar-contabile;
– elaborarea și gestionarea documentelor financiar-contabile;
– elaborarea următoarelor documente contabile: bilanț contabil, balanțe de verificare, raportări financiare;
– gestionarea și managementul economic contractelor GAL;
– control financiar-preventiv;
– elaborarea de studii și analize referitoare la profitabilitatea activităților desfășurate de GAL, eficiența utilizării capitalului de lucru, evoluția acumulărilor bănești, a structurii cheltuielilor materiale și a indicatorilor economico-financiari ai GAL;
– organizarea și participarea în mod direct la inventarierea generală a patrimoniului GAL;
– completarea, gestionarea și transmiterea evidențelor privind resursele umane – programul REVISAL;
– punerea la dispozitie a documentelor contabile auditorului extern pentru servicii de auditare financiară, servicii obligatorii la contractul de finanțare pentru cheltuielile de funcționare GAL.
Structura de personal va avea următoarea componență:
• Manager – 1 persoană (Director General) – angajat cu norma de minim 4 ore/zi;
• Departament de evaluare și monitorizare proiecte – 2 persoane (Expert evaluare și monitorizare proiecte)- angajati cu norma de minim 4 ore/zi;
• Departament economic – 1 persoană (Expert economic)- angajat cu contract individual de muncă.
Asociația își va menține angajații, având în vedere experiența acumulată în programările anterioare în implementarea strategiei de dezvoltare locală, atât în ceea ce privește implementarea proiectelor beneficiarilor, cât și în ceea ce privește funcționarea corespunzătoare a GAL.
De-a lungul celor 11 ani, au participat la cursuri de formare profesională și perfecționare pentru a ține pasul cu noutățile apărute în domeniul de activitate în care activează.
Începând cu anul 2013, a participat la următoarele cursuri de instruire și formare profesională: evaluator proiecte, expert accesare fonduri structurale și de coeziune europene, manager proiect, monitorizare proiecte cu finanțare nerambursabilă din fonduri europene, nereguli în achizițiile publice din România, elaborare/dezvoltare a strategiilor de dezvoltare locală. Activitatea personalului angajat se va efectua cu respectarea prevederilor legislației muncii (derularea contractului de muncă, timpul de muncă, timpul de odihnă, salarizarea, formarea profesională, conflictele de muncă, jurisdicția muncii).Activitatea personalului angajat se va efectua cu respectarea prevederilor legislației muncii (derularea contractului de muncă, timpul de muncă, timpul de odihnă, salarizarea, formarea profesională, conflictele de muncă, jurisdicția muncii).